Sunday, August 21, 2011

mari belajar memasak di bulan ramadhan

Assalamualaikum rakyat semua..hari ini chef nak ajar penonton2 dirumah tentang satu masakan turun temurun dari zaman dahulu kala..dari apa yang chef tahu…resepi ini diturunkan oleh isteri kepada Parameswara..mengikut cerita..Parameswara selalu makan masakan ini sebelum beliau turun berperang untuk menambah keyakinan dan ketabahan dalam hati...resepi ini dipanggil “ayam masak ala kepahlawanan Parameswara”

 parameswara(lakaran pelukis sebab dulu mana ade nikon D90)

Step yang mula2 sekali..apa yang perlu dibuat ialah panaskan minyak..sekarang ini terdapat pelbagai jenis minyak dipasaran dan ikot penonton dirumahlah untuk memilih minyak yang mana..bagi chef..chef lebih gemar menggunakan minyak angin ataupun minyak dagu..

jenis yang ada di pasaran

Setelah itu..bukak api..dan yang paling penting pastikan api yang kita guna itu api kelip-kelip..nak lagi sedap..guna api jalan..


Biarkan minyak yang kita tuang itu tadi panas dan sebati dengan kuali kita tadi..kemudian kita masukkan bawang yang telah dihiris..tunggu lama sikit..agak2 bawang tu hangus hitam barulah kita masukkan bahan utama kita iaitu air..air ini penting dalam setiap masakan kerana air dapat membantu melembutkan isi ayam dan melarutkan bahan2 yang kita masukkan itu tadi..seperti minyak juga..bergantung kepada penonton dirumah untuk menggunakan air apa..dan bagi chef..chef lebih genar menggunakan air cocacola..



Biarkan kuali kita tadi selama 20 minit(kalau nak lagi sedap..biarkan selama  2minit sahaja)..kemudian kita masukkan sedikit cebisan-cebisan kain..ini penting untuk menjadikan makanan kita tampak menarik ..PENTING!!!..masukkan sedikit sahaja cebisan kain tersebut..jikalau terlebih..ianya akan membuatkan masakan kita menjadi sedikit pekat dan kurang enak untuk dihirup..

Selepas semuanya selesai..kita angkat kuali yang kita masak tadi..PASTIKAN!!..masakan kita tadi betol2 panas..angkat perlahan2..jangan bagi tertumpah..kita bukak tingkap dan kita buangkan semuanya masakan kita tadi..ia penting untuk tumbesaran pokok bunga yang kita tanam di luar tingkap rumah kita tadi..jangan basuh kuali tersebut..dan dengan menggunakan kuali yang sama..kita masukkan kulat(cendawan)..jangan banyak sangat ye..


Antara kulat yang berada dipasaran..kulat ini yang paling femes sekarang ini..selalu digunakan di restoran2  besar dalam Negara ini..ini dinamakan ‘kulatditelinga’..

Akhirnya..kita siang ikan..buang semua tulang2  ikan yang ada kerana khuatir anak2 kita akan tercekik..setelah itu..buangkan juga isi2 ikan..apa yang kita perlu hanyalah mata ikan itu sahaja..mata ikan ini baik untuk tumbesaran mata anak dalam kandungan kita ya penonton..

Masak mata ikan itu sehingga sebati..biarkan mata itu tenang dalam kuali kita..kemudian kita tutup api yang kita bukak tadi..maka siaplah resepi kita!!..”AYAM MASAK ALA2 KEPAHLAWANAN PARAMESWARA”!!..(tepuk tangan dari penonton)


 SELAMAT MENCUBA!!
-TAMMAT-

10 comments:

jaya jr said...

OK bazar tahun depan cari site lalu..hahaha

Miszyuyu said...

ayarkkkk =)

Cik Caah said...

nanges aku tgk kehebatan hg
hahaha~

afifi embong said...

mat : haha..tuter..buleh doh nim

yuyu : haha

ca'ah : eh..aku mmg hebat..ambik jurusan chef..

asyiqin nasir said...

ish3

Memory said...

resepi paling pelik pernah baca ni... hahaha

afifi embong said...

haha..

fadzlynniza said...

hahaha. gler ape chef ni =) kihkih. punye xcited orng blajar memasak skli kne tpu. hikhik

afifi embong said...

fadzlyn : haha..ape tpu lak..btol la tu..

zt said...

ayam parameswara.LOL.
^.^